torsdag 11. oktober 2012

Vi har fått besøk!!!

...men de har desverre dratt hjem. Men hvem i all verden var våre gjester? Ingen ringere enn brødrene til Eli(Martin og Lars) Lars sin kone; Randi og Eli sin forlovede; Eivind. Takket være disse fikk jeg bli med på mye morsomt og ikke minst ble det ekstremt mye liv i huset med så mange hypre mennesker!!!

Det første jeg fikk være med på var en shopping runde i Namba-Osaka. Her har jeg vært noen ganger allerede men det demper ikke på moroa ved shopping! Det var her jeg møtte hele gjengen for første gang. Førsteintrykk: de var utrolig inkulderende og lette å snakke med, alt i alt en herlig gjeng!!

Den høye KRIK mannen er Eivind! I bakgrunnen ser du Lars, Martin og Randi. Hvem er hvem? Lars er han med Caps, Randi er den eneste Jenta i bilde og Martin er gjemt bak Randi :)

 Det første vi gjorde var å spise lunsj/middag!!! Det alle ser på er bordet i neste bilde....

Tada!! Mange av dere har sikkert hørt rykter om at i Japan stiller de ut plastikk versjoner av maten de serverer. Lurt ikke sant? spesielt hvis du ikke kan så godt japansk og dermed har vanskeligheter med å bestille på resturanger. Jeg har mang en gang dratt med med servitører ut av resturanten og pekt på retten jeg skal ha i utstillings vinduet utenfor~

Her er vi klare for mat. Det du ser på bordet er stekeplater som maten blir lagt på. Vi skal spise Okonomiyaki og Yakisoba. Legg merke til Peace tegnene! skulle nesten tro vi var Japanere xD

 Okonomiyaki har pannekake form med masse forskjellige ting du kan ha inni. Jeg vet ikke hva den basic er laget av men det er veldig godt. Yakisoba er rett og slett stekte nudler, og litt forskjellig annet oppi.
 I vårt tilfelle fikk vi ferdiglagde retter. Tror faktisk de også var ferdig stekte for vi spiste det med en gang.... Hvis du vil se mer om dette med Okonomiyaki resturanger og retten generelt så klikk HER

 Etter maten fant guttene en Patchinko der det var et spill der du spiller Taiko trommer. Titt som Guitar Hero bare på tromme måten :) Vil du ser spillet i aksjon? Fant en kort video på YouTube, klikk HER

Mens guttene koste seg på Pachinko gikk jentene på shopping, jeg har ikke andre bilder av det enn dette. Her er det mange søte drakter for små barn. Tør ikke helt sikkert si navnet på drakten men det er i alle fall en sommer drakt som barn kan løpe rundt i på festivaler og slikt. (Fant selvfølgelig noen med Hello Kitty~)

                              Etter denne turen skiltes våre veier for en tid. *Dramatisk musikk*
Mat ble spist og tatt bilde av i ensomhet, men hva var det? var det noen som banket? plutselig kom det en helt gjeng normenn ramlende inn døren og stemningen ble usedvanlig høy!!

For Tjelle gjengen var allerede litt av dagen brukt til reise så resten av dagen brukte vi hjemme og på et kjøpesenter ett togstopp fra der vi bor.
                   Det ble også leid inn film (50/50 het den, hørt om den? ANBEFALES) 
 Som dere har sett før har jeg som prosjekt å prøve forskjellige rare japanske godterier, og så langt har det ikke vært en god opplevelse.
 Her skulle man lage gummi Pizza! ser det godt ut? Vel, det er en av de beste godteriet prøvd så langt!! hvordan var smaken? Det smakte gummi godteri.... :)

 Neste var Godteri Curry! Curry er stort i Japan, så selvfølgelig må de ha curry godteri!!! Denne så veldig spennende ut og jeg gledet meg til å smake~ 

              Her er rotet før man lager "middagen". Dette kan umulig være bra for kroppen...

Her er resultatet!! Forventningen var egentlig ganske lav, bare så lenge det var søtt ville jeg vært fornøyd. Forestill deg at du putter godteri i munnen som du forventer skal være søtt/surt men så smaker det faktisk curry...... Det var ikke salt en gang, det var bare en ettersmak av pulver curry. Jeg smakte på en bit og kastet resten. Værste så langt.


På tur med Tjelle gjengen, Vol. 2!

NARA!

 

 Dagen startet tidlig med en god kopp kaffe! (Ser du Mor! Her er en av koppene jeg tok med :D)

                                                             Her er hele reisefølge!!!

Tourist map! I Nara var det mange turister. Hørte også en del koreanere snakke rundt om kring, men det det var mest av var Japanere og småbarnsfamilier :)

                                      Fontenen rett ved siden av Tourist Map. Ser du monken?

 Nesten på hvert hjørne kunne man kjøpe kjeks! Men ikke for oss, det var til dådyrene som vandret rundt om kring. Åja, sa jeg ikke det? Ett av de tingene Nara er kjent for er dens TUSNER PÅ TUSNER MED FRITTGÅENDE DÅDYR!! Og de er ikke bare i parkene nei. De er i gatene, på veien, utenfor huset ditt, de er OVERALT!!
En av Naras mange flotte parker. Det er mye fin natur i Nara.

På veien bortover kom vi inn i en undergang med kart over Nara. Jeg tror det er et kart over gamle Nara. Det ser veldig oversiktlig ut ikke sant? på kartet er det en utrolig lang vei gjennom hele byen fører til templene. (vet ikke helt om det er likt lenger)

                                                 Oi!! Første dådyr så langt!! Nei så fin~

 Det var visst flere som så det dådyret. Her er folk i gang med å mate henne med kjeks.
Nei se her. De har nok forspist seg på kjeks. Noen prøvde å gi dem før jeg tok bilde men de bare så sløvt bort.
 Dådyrene var ikke menneskeskye i det hele tatt. De søkte heller ikke kontakt. Det bare så ut som om de kjedet seg veldig. Mange gikk rundt og nappet til småbarn. Han i blå genser ser ikke så begeistret ut over besøket av dådyret bak!

 Men de fleste av barna satt pris på "kontakten" og lot ikke sjangsen gå fra seg til å klappe dyret.

                            Det var også fisker i parken, de ble også gitt kjeks av begeistrede unger.

 Her ble jeg endelig kvitt kjeksen min! Ingen av de andre dådyrene ville ha den, men en tilfeldig passerende en stappet den i seg.

 Eli og Hanna har allerede vært i Nara en gang før og av dem hadde vi hørt mang en historie om hvor grådige dådyrene var etter mat. At men den gang du hadde en kjeks stod de og bet deg i rompa...
 Men siden dådyrene(heldigvis) var så late den dagen ble vår største fiende i stedenfor; BÆSJ.

Det var bæsj overalt men hva annet kan man forvente når dådyrene går fritt? rart det ikke var mer av det. Kanskje noen har den kjedelige jobben med å vaske opp etter dådyrene?

 Det  var ikke bare mat til dådyrene her. Det var mye god gatemat og masser av souvenir butikker.

                                                     I varmen fristet det veldig med is~
                 Her er Isen jeg kjøpte. Nei det er ikke pistasj, men Grønn te is. Utrolig godt!!!

 Etter å ha vandret lenge rett fram kom vi fram til denne tre kontruksjonen som vi bare gikk igjennom.

                                                                     Nærmere bilde.

                                                På andre siden var det visst også dådyr!!
 Oi, her var de visst litt mer livlige! Her var de faktisk så klare for mat at mange på en gang løp etter unger med kjeks, mens ungene prøvde sitt beste å løpe fra dem(de fleste syntes det var morsomt.... tror jeg).

                                                            Nærbilde! Nysjerrige dyr~

        På enden av den lange gåturen var det et tempel som man kjøpte bilett til(for å komme inn og se) 
 Det skulle visst være en stor turistattraksjon, for det sies at det er verdens største trekonstruksjon og også med verdens største innendørs buddha.

 Morsom detalj: mange barnevogner linet opp utenfor tempelet. Vet ikke om det er en planlagt plass der de faktisk skal dette dem igjen eller om noen bare tok initiativet!

 Her står de linet opp! Klarer ikke å la være å ønske at det var en kirke de stod linet opp til og ikke et buddhistisk tempel.....
 Dette er ikke hoved statuen det er skrevet om men jeg tror jeg slettet det eller rett og slett ikke tok bilde.

 DETTE HER derimot! Jeg elsker miniatyr ting og sånne hus! super kombinasjon for meg! Jeg tror det er tempelet.
                                       Her står det litt om hva det ovenfor og nedenfor er~
                                                                    Super duper tårn~

 Dette her er bønner som er skrevet og hengt opp for å oppfylles. Jeg kunne lese noen av dem for noen av dem var skrevet på engelsk. "Ønsker at det går bra på eksamen" "At flytesten går bra og at vi lander trygt" "At jeg blir god i engelsk" "At jeg blir frisk"etc.
 
 Jeg tror dette også er bønner eller så er det de lappene du trekker så står det om dy
Dette skal sikkert gi lykke dette også. Men jeg tør ikke å si det helt sikkert. Det jeg vet er at de drikker vannet men ikke bare fordi de er tørste.

                                              Fin natur følger med i bloggen min~ :D

                                          Fant en trane!!
 Souvenir butikker var linet opp på utgangen av tempelet og jeg fant Animen One Piece Joakim!! Men det er egentlig ikke en stor prestasjon, for One Piece er overalt xD og ALLE har hørt om det.
Da var det på tide med dagens lunsj!! Vi satte oss slik for at dådyrene som vandret gatelangs ikke skulle spise opp linsjen vår.....

                                                 Dagens lunsj!!! Yakisoba(stekte nudler)
                Som lunsj spiste jeg pølse på pinne av dådyrkjøtt :D  ..................................... Neida!

Etter dette gikk vi tilbake til stasjonen for å ta imot Hanna som skulle overnatte hos oss sammen med resten av gjengen. Vi kom midt i en bølge av mange skoleelever. Tro meg, det var mange fler enn det som er vist på bildet....
 Etter vi hadde hentet Hanna gikk vi på Kafe. Vi gikk på Anne Marie Kafeen!
 Her var det visst ikke så mye å velge i mellom og det meste var ganske dyrt......
                                                Da var vi ferdig!! Takk forKaffe latten!
Rut Terese hadde sendt meg melding litt før vi dro til Nara om en skolefestival(litt som åpen dag bare at det er ikke en rekruterings dag for nye elever, men mer en feiring og en fridag for elevene som går på skolen, og familie og venner kommer innom og koser seg) som skulle ta plass på skolen ovenfor oss. Og den siste dagen skulle det være et flott fyrverkerishow. Dette skyntet vi oss hjem til.

 Her er et mørkt bilde, fordi det er kveld! Her går vi oppover en lang bakke til stedet der fyrverkeriet skal avfyres. Før dette bilde har vi allerede passert mange japanske ungdommer som har gitt oss en kjendis varm velkomst! Har vi blitt passe stirret på så langt? Ja...  x)
 Banen! Her stod vi faktisk ganske lenge før det skjedde noe. Men vi kjedet oss ikke for hvis du ser ned....

   ....så var det mange som ville ta bilder av oss og med oss! (hun som tok bilde med oss er like gammel som meg!!)
Plutselig ble alle lyskasterne slått av og en stemme snakket over høytalere. Så tenlte de ned og musikk ble spilt over høytalerne. Utrolig nok var fyrverkeriet synkronisert med musikken!!!
Her kommer det mange bilder av fyrverkeriet. Det var helt utrolig og vanskelig å gjengi i bilder men legg til litt fantasi så går det sikkert bra ;D
 Dette var litt av en avslutning på en fin dag!! Legger snart ut bilder fra turen i Kyoto!! matta nee!!

Klemmer fra Japan.

1 kommentar:

  1. Jeg synes det prosjektet ditt med å prøve ut japanske godteri er så spennende. du kunne lagd sånne youtube filmer vet du hehe. Jeg ser at dere spiser mye stekte nudler? Nam nam. Jeg elsker det. Vet du hva NARA betyr på mongolsk? Det betyr sol;) Så du besøkte sol byen med dådyr. hehe. merkelig at de kan gå rundt og bæsje overalt. lurer virkelig på hvem som rydder det?

    SvarSlett