fredag 12. oktober 2012

KYOTO!

Da var høsten i gang i Japan også :D Høsten her er som norsk sommer~ herlig å gå ute og kjenne den friske luften og den akkurat passe varmen som kommer fra sola! Ikke minst er det mange blomster som blomstrer på høsten.

Blad sponset av naboen sitt tre.
 
 Her er første bevis på at vi dro til Kyoto!

 Det var en utrolig fin dag og her venter vi på bussen med en Starbucks kaffe hver. (Kjøpte vanilje krem frapputchino, men det  var ikke noe kaffe i den D: bare crem, melk, isbiter, vanilje og sukker..... )

 Se en stjerne i fjellet!! De solgte kort med bilde av stjernen på natten og da var den vakkert opplyst.

 Her er da det fultallige reisefølge! Martin, Lars, Randi, Eli, Eivind, Hanna og Geir(han var ettåring i NMS noen år før meg, han studerer nå i japan!! Og snakker flytende japansk!!!)

 Før vi startet vår lange reise inn i turist verdenen måtte alle en tur på do. Det som møtte oss var denne maskinen. For på noen toaletter(tror det er mest på turiststeder) så får du faktisk ikke dopapir(!!) For det må du kjøpe. Som oftest står det en slik nær deg.
Da var alle tømt? IKIMASHOU!!! (let's go)
 
Hvorfor viser jeg dere disse bladene? jo, fordi det er en av plantene som pryder høsten i japan!! Disse bladene er ganske små(lurer på om de også finnes i forskjellige størelser) i nederste bilde ser du et eksempel på fargen de etterhvert får. Knall røde! Og disse bladene er nesten overalt, se det for deg! En knall rød høst~

Sidene på veien vi gikk før vi kom til tempelet. Det var gratis og jeg behøvde ikke kjøpe bilett. Sikkert fordi vi bare vandret i parken rundt og ikke gikk INN i tempelet. (det var vel et tempel? var hvertfall et fint hus... )
                        Hvor er underverket? skolebarn og familier samlet seg rundt en dam....

                        DER ER DET! Gyllent skinner det i sola med vann rundt på alle sider.

                           Oi, er det photoshoot ved siden av utlendingene? Poser gutter, og peaaace!

Fine hus. I en drømme verden der jeg ikke må vaske huset rent, bry meg med å fyre i peisen og slikt så kunne jeg tenkt meg å bo her :D

 Karpe? heter det det? et var i allefall mange av dem. Har sett utrolig sjukke svømmende i "elven" som går under bruene i Tomio og i Mukunoso.

 Det var mange stasjoner med souvenir butikker. Her tror jeg man kan kjøpe lykke amuletter.

Litt som var på veien mens vi gikk i den vakre naturen. Det du ser på bakken her er 1 Yen'ingen og 10 Yen'inger.
                                                  Appropo vakker natur~

 Dette er en gammel sovealkove. Her vil jeg også bo hvis jeg var i drømme verdenen. Kanskje jeg kan legge inn en forespørsel om å bo i en sånn på den nye jorden? haha!
 Enda en souvenir stand.
 
 Her kunne man sitte og nyte naturen, været, omgivelsene og de røde bordene med en kopp te og liten dessert for 500 Yen (ca. 36 kroner)

 Da var man ute av vandrings runden!!
 
Og utenfor vented det enda mer turist boder. Her selger de stekte kastanjer (og litt annet), som snacks. Veldig godt :D

                                          Etter turen i templet gikk vi ut i Kyoto sine gater.

             Her fant jeg en morsom maskin. Ser du de tingene de selger øverst der? Ja, det er slips.

                            Mange fine butikker med søte japanske ting i sprudlende farger

 Oh yeah!
 
 Det var også mange fine drakter på gatene rundt om. Etter hvert som vi hørte dem snakke så vi at det var nesten bare utlendinger.(folk fra kina, taiwan, filipinene etc. Så også en europeisk.) For her lånte de vist ut Yukata(sommer kimono) og kimono til turister! Video om hvordan man putter på en Yukata HER
                                           Det var denne bygningen vi var på vei opp til!

                                                               Her går vi alle mann!

                             Sommerfugl bilde av en tilfeldig sommerfugl som vi passerte :)

Litt av alt det morsomme som vi passerte. Det var butikker tett i tett gatelangs hele veien opp til bygningen!

                                                Er er litt av bygget vi gikk for å se.

 Tilfeldigvis var det et skole kull som skulle ta bilde når vi var der. Og med engang utlendingene begynte å ta bilder ble det rot i rekkene, venner gikk til hverandre og poserte me peace og hele pakken! akkurat denne skoleklassen fulgte oss gjennom hele tempelet (de skulle samme vei) og vi var som kjendiser. Jeg fikk høre mang en gang at jeg var "kawaii" "beautiful" og en av skoleguttene spurte så pent om han kunne ta et bilde sammen med meg! Jeg må inrømme at jeg liker oppmerksomheten~

                                      Her er en annen klasse! Syntes at hattene var så fine!

 Her måtte vi kjøpe en bilett for å komme inn i tempelet og beskue dens storhet.

                       Nå er jo egentlig dette en av de få bildene jeg har av tempelet... hehe...

 Utsikten her var derimot utrolig flott!! Vi så utover hele... Kyoto? tror jeg... det var en by i alle fall :D (tror jeg har et close up bilde at tårnet dere ser i det fjerne.... ja da er det sikkert Kyoto....)

Så gikk vi for å finne en Sushi resturang som vi hadde blitt anbefalt av et Isrealsk par som vi møtte i Nara.

 Se på den sushien! Det var utrolig fantastisk godt!! Jeg fant ut etter hvert hvordan systemet er. De fargerike asjettene er uten wasabi og de med blå kant er med. På bånde gikk det ferdiglaget sushi som man bare tok og spiste av. Man kunne også bestille tempura sushi etc. få det laget spesielt til deg og gitt helt ferskt.
Dette var grønn te som var utrolig forfriskende mellom bitene! Deilig og varmt var det. Det var poser i en bok på siden som du la i koppen din og varmt vann kom ut av en liten kran du hadde på siden når du trykket koppen inn på en svart knapp.

Når vi var gode og mette telte de bare hvor mange asjetter vi hadde og regnet ut hva vi måtte betale(det var en fast pris for all sushien)
Så hvis du noen gang drar til Kyoto og har lyst på god sushi så anbefaler vi dette stedet!!!

                        Så gikk vi en runde for å se hva Kyoto har å tilby for nyskjerrige turister.

 Det var en del bruktbutikker her faktisk! Det rare var at de var ganske dyre.... Men derimot en interessang bruktbutikk som jeg likte veldig godt var et sted der de solgte brukte kimonoer :D her solgte de til mann, dame og barn. Det var også mulig å få yukata.

 Ja for det er faktisk forskjell på kimono til gifte kvinner, single kvinner etc. Jeg tror at hvis du er singel kan du ha lange armer på kimonoen.

Som noen avslutnings bilder fant jeg denne midt i byen. Det så litt ut som en ungdoms kafee, for det stod kafee under, desverre var det ikke åpent.

                     Dette er for engelsk nerdene. Bare et eksempel på japansk-engelsk.

        Da tok vi buss hjem til togstasjonen. Her er tårnert vi hadde beskuet fra det fjerne, husker dere?

Og der fant jeg denne!!! Danish bar, ser du det morfar? og alt var prydet i rødt og hvitt :) Jeg rakk desverre ikke smake på maten der.

Det var det. Etter dette dro vi hjem og dagen etterpå skiltes vi lag. Takk for dagene Fam. Tjelle! Det var fint å være med dere :D

Klemmer fra Japan.

4 kommentarer:

  1. Utrolig morsomt å lese - blir aldri lei av de flotte bildene du tar og de morsomme kommentarenne! Får bare mer og mer lyst til å besøke vakre deg!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Kom, kom!!! Gleder meg uendelig mye til dere kommer :D

      Slett
  2. En solid oppdatering, Synnøve! Flott å lese:-) Klem

    SvarSlett
  3. Kjøpte du Kimono til deg? eller prøvde du en? det måt du Synnøve!! Så søt med han gutten fra den klassen som ville ta bildet med deg da;) du er jo vakker. men du jeg lurer på hva som er historien på det gylne templet? husker du? hadde vært gøy. du er flink til å ta bilder. du ser ting som ikke andre gjør og gjør det så spennende. klem

    SvarSlett