tirsdag 30. april 2013

Grønt er Skjønt!

Sola har kommet frem i Japan og hagen står i full blomst! Og som mine nærmeste vet så ligger hage nære hjerte mitt og grønne fingre hører med i slekta. Men med hage følger det alltid noe ekstra på slep enten det er farlig eller bare er ekkelt. Og det jeg snakker om er Insekter!
 
I anledning gjødsling av Persimon treet og andre planter(fikk beskjed om å gjøre det fra hun som egentlig eier huset) måtte jeg ut i bakhagen som nå hadde blitt en jungel. Her var jeg stadig engstelig for hva jeg kunne finne inni det høye gresset og hva som kunne poppe frem og bite/stikke meg.
I Norge var jeg ikke så engstelig når jeg var ute i hagen for hvis jeg fant et insekt visste jeg hvem som jeg kunne ta på og hvem som jeg skulle løpe fra/drepe. Her er det en helt ny verden av insekter og til og med sommerfugl larvene ser skumle ut ):
Noen av dere som følger meg på Facebook har sikkert sett denne krabaten her og det er det som plager meg mest ved å ha hage. For han er ikke den eneste uvellkommne som har krabbet inn til mitt lune hjem. Dette er forresten en Mukade. Den er dobbelt så lang som lillefingeren min og ca like tjukk som tommelen min. Dette dyret skal du for all del ikke ta på og finner du det så dreper du det.

Til neste ettåring og huseier av dette huset: Bruk kjøkkenredskapene til mukade'ene, og ikke ta på sommerfugllarvene(de er mannevonde) men firfislene er flott selsskap og gjør ingen skade annet enn å sjokkere/overraske deg hver gang de faller fra veggen. Slipp de vennlig ut hvis du ikke vil ha dem i huset ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar