lørdag 22. september 2012

Kirken og jobben min :)

Som ettåring i Japan, Osaka, jobber jeg i en kirke. Dette betyr ikke at jeg bare jobber på søndager. Det er UTROLIG mange aktiviteter utenfor søndagene. I denne menigheten jobber jeg mest med barn gjennom blandt annet enkel og morsom engelsk undervisning. En for små barn (Genki english - 2 til 4 år), en for større barn (Kid's english - 5 til 7 år) og til slutt en voksen engelsk. (Har desverre ingen bilder fra disse timene, men tro meg: der er kjempe gøy :D)

Annet enn dette skal jeg jobbe med noe som here English Cooking class(har desverre ikke bilde fra det D: ), som er en slags matlagnings kurs opplegg der vi lager noe godt som barn og mødre får være med på å lage, for så at vi spise det sammen etterpå. Det er så bra at barna blir tatt med I matlagingen, for de "hjelper til" de også. Quality time for mødrene og barna og nettverk danning for mødrene seg imellom!!

Et litt mørkt bilde, men innimellom og før matlagingen på Cooking class spres det leker overalt og barna leker helt til det skjer noe. Som at for eksempel at det er tid for å spise eller at vi skal bake.

Er også med på Baby sang. Her er det alle aldere, både store og små. Siden det ikke bare er småbarn er det mer enn bare sang, det er boklesing, fortellingen og aktiviteter. Damen som dere ser ofte på mange av bildene er helt utrolig kreativ og har ansvaret for selve opplegget. Min hoved oppgave her skal være å lage boller og gjøre noe morsomt ut av det. Via at vi f.eks. skal lage marihøne formede boller, eller tusenbein pinnebrød.
Her ser du bollene. Søte marihøner :D
 
Denne damen er hun som leder selve baby sangen. Hun er helt utrolig kreativ og har blandt annet laget 7 forskjellige forkleer der hun forteller historier gjennom figurer, bakgrunner og effekter som hun har sydd helt selv. Her forteller hun om Jack og bønnestengelen. Jeg skal se om jeg kan få det på film en gang, det er utrolig gøy å se på, hun forteller med utrolig innlevelse!!!

Dette spillet har hun også laget, der har mange av barna laget fisk og hun har laget kroker på fisken og "fiskestenger" som gjør at det er mulig å fiske opp de forskjellige fiskene! Kjempe kult og utrolig kreativt :D

Her ser du litt hvordan hele oppleget er. De fleste barna sitter på teppet og leker eller hører på historier som blir fortalt.
 
Videre skal jeg ha Soul Children i en annen kirke 1 lørdag i måneden. Dette har jeg ikke fått vært med på ennå, men skal definitivt ta bilder, og kanskje film, når jeg kommer dit :D

 Og sist men ikke minst er jeg så heldig som blir undervist Japansk hver torsdag, av Toya-sensee :) Av henne fikk jeg min egen japanske lære- og skrivebok. Så det er ikke noe slæcking her altså, har allerede begynt med å måtte kunne telle til 10 000 på japansk, kunne klokka, pugge noen gloser og kunne skrive 10 forskjellige Hiragana(de søte skrift tegnene) Hun er en helt herlig dame, snakker lite engelsk men nok til at vi forstår hverandre.
 
Til slutt kan du se generelt om menigheten min. Hver søndag er jeg først med på Søndagsskolen, som begynner tidligere, for så å gå på gudstjeneste :D eller jeg går egentlig ikke noe sted, for det skjer på samme sted!
 
Her er kirken. Her går det mange koselige folk, og sist søndag ble jeg introdusert for første gang til menigheten. Det var kjempe koselig for jeg ble UTROLIG godt tatt imot!
 
Siden prekenen og selve gudstjenesten er på Japansk fikk jeg prekenen på et ark ved siden av, oversatt til norsk, og liturgien også oversatt fra et ark. Sist søndag var også en spesiell søndag på en annen måte, for det var en slags feiring av de eldre samme dag som jeg ble introdusert. Så alle de gamle (jeg tror det var et typisk aldersspenn de gikk ut i fra) kom opp til podiet og fikk en liten gave. det var utrolig fint innpakket Omochi (Slags søt riskake, go google it)
 
 
Det som også var litt gøy var at etter gudstjenesten var det koldt bord aktig fest lunsj!! alle damene i menigheten hadde tatt med seg noe forskjellig hver og samlet det på samme bord. Det var alt fra hjemmelaget sushi, til kjøpt sushi, til kinesisk mat, til smørbrød, til lever, til japanske pølse blanding til rullekake til frukt til Omochi og mye annet godt som jeg ikke husker!! drikke: rett og slett kald te :)  (noe som jeg har blitt veldig glad i, utrolig deilig i varmen) 
 
 
Det var litt om min menighet i Nara. Jeg er egentlig ganske heldig for jeg bor bare ca. 10 minutter fra den og mesteparten av aktivitetene mine er i det bygget :)
 
Så langt virker det som en herlig menighet og jeg gleder meg til å bli mer kjent med den!!
 
MVH. fra Synnøve I Japan :D

 

4 kommentarer:

  1. Wow, Synnøve! Fantastisk å lese :D

    SvarSlett
  2. For en koselig menighet det var. og de forklene som hun dama har lagt er utrolig fine. Det var også godt å høre at du ble godt tatt imot av menigheten. Det ser kjempe gøy ut alle de aktivitene du skal vaere med. Kos deg masse. Klem fra Lids

    SvarSlett
  3. Vi kommer! Synes fest for de eldre var en kjempe ide. Det må vi gjøre her. Vi blir inspirert av å høre om menigheten. Fortell mer! Mamma og Pappa

    SvarSlett
  4. Hei!
    Det var veldig kjekt å lese og se bildene. Natsukashii!!! Jeg og familien min har bodd 4 år i Tomio. Det var da Eli og Hanna var småjenter. :-) Kjekt å se bilder fra kirken og menigheten. Ser at fanen vi damer lagde i kirken står framme med altermaleriet enda.
    Kommer nok til å stikke innom bloggen her. Masse lykke til men ettårings-tjenesten!
    Hilse Birthe

    SvarSlett